Hvad er Mindfulness?
“Den bevidsthed, der kommer, af at være opmærksom med vilje, i nuet, og uden at dømme”. Sådan defineres mindfulness af den amerikanske professor John Kabat-Zin, pioner for den moderne form for mindfulness.

Positiv effekt på stress, angst og depression
Mindfulness er en ikke-religiøs metode, der bygger på ældgamle meditationsteknikker og livsfilosofier hentet fra buddhisme, taoisme og yoga. Den har opnået en stor udbredelse i psykologisk behandling af forskellige belastningstilstande, og vi ved i dag gennem forskning, at mindfulness har en positiv virkning på fx stress, angst, bekymringer og har vist sig at være en effektiv forebyggelse af tilbagevendende depressioner.

Kunsten at leve nu og ikke i fortiden eller fremtiden
Mindfulness og det at leve et mindfuldt liv handler om at være opmærksom til stede lige nu. Når man har ondt i livet, kan man have en tendens til at bruge en masse energi på at tænke bekymrende tanker om hvad der skal ske i morgen eller i fremtiden. Man kan også have en tendens til at have det dårligt med de skridt vi har taget i fortiden. Det kan i nogens tilfælde tage så meget over at det går ud over vores livskvalitet. Det at træne sig i at slippe fortid og fremtid, og bare være til stede lige nu, med de tanker og følelser og kropslige tilstande, som man har, kan for mange være forbundet med en stor lettelse og positive følelser.

Accept af det, der er tilstede i livet.
Når vi bliver bedre til at være opmærksom på de tilstande, følelser og tanker vi har. Opdager vi også at vi ofte deltager aktivt i at vedligeholde de negative tilstande. Så i stedet for at vedligeholde negativiteten, træner vi os i at møde os selv med medfølelse, ikke-dømmende venlighed og accept. Hvilket har samme virkning, som forårssolens varme stråler har på vinterens kolde snedriver – de smelter langsomt væk, og giver plads til at blomsterne kan bryde frem. Man ser og mærker det der er, som det er. Man acceptere det, uden at fordømme sig selv uden at ville ændre det.

Frihed og medfølelse Ved at blive mere opmærksomme og nærværende, kan vi lettere se vores automatiske tanker og mønstre og træffe et bevidst valg, før vi handler. Vi sætter os selv fri og vi får kontrol over vores eget liv. Når du kender dine egne følelser og tankemønstre, bliver det lettere at forstå andre mennesker. Det bedre at kunne forstå, acceptere og rumme sig selv og andre åbner for det at møde sig selv og andre med medfølelse og venlighed.

Hvad kan du få ud af mindfulness?
Reduktion af symptomer på stress, angst og depression Flere positive følelser og mindre negative følelser Styrkelse af immunforsvaret. Styrkelse læringsevnen, hukommelsen, følelsesmæssig regulering og empati. Sundere spisevaner.

Styrkelse af evnen til at fokusere din opmærksomhed og undgå distraherende information. Et mere roligt følelsesliv Hjælp til at reducere negativ tanker- og handlemønstre Blive bedre til at håndtere belastende situationer.
Øget medfølelse og empati Øget selvindsigt, moral, intuition og frygtstyring

Mindfulness er for dig der gerne vil…
øge indre ro og livsglæde reducere og forbygge stress kontrollere din angst have hjælp til at forbedre søvn og behandle kronisk smerte have støtte til at bekæmpe uønskede vaner. lære at være mere nærværende og skabe en positive tilstand for dig selv og andre Gerne vil udvikle din koncentrationsevne Gerne vil øge din selvindsigt samt og kontrol over dine tankemønstre og følelser.

8 ugers Mindfulness kursus
Holstebro Psykologklinik tilbydes 8-ugers mindfulness kursus, baseret på det evidensbaserede MBSR-program Kurset består af 8 sessioner, der hver varer 2 timer. Du skal være motiveret til at lave daglige mindfulness og andre øvelser, for at deltage.

Kursus indeholder: De syv grundlæggende principper for udøvelsen af mindfulness. Meditationsøvelser (siddende, liggende, gående, spisemeditation) Åndedrætsøvelser Kropsscanning Lette yogaøvelser Oplæg om forskellige temaer og øvelser, der styrke dit arbejde med mindfulness.

Mindfulness forløb 3750,- ekskl.moms